FOBIA

Proiecţii ale anxietăţii, fobiile pot invada oricare din obiectele şi situaţiile realităţii de care experienţa individuală se leagă într-un mod oarecare

Fobia simplă

frica

În acest tip de tulburare, o persoană este în mod inadecvat anxioasă în prezenţa unui anumit obiect sau unei anumite situaţii, pe care ea tinde să o evite. În prezenţa obiectului sau a situaţiei respective se poate manifesta întreaga gamă de simptome anxioase:

-simptomele psihice: presimţire amestecată cu teamă, iritabilitate, concentrare dificilă, nelinişte, instabilitatea memoriei;

-uscăciunea gurii, dificultatea de deglutiţie, borborisme, scaune frecvente; senzaţii de constricţie toracică, inspiraţie dificilă; palpitaţii, senzaţii de disconfort.

Etiologie

Cele mai multe fobii simple întâlnite la adulţi sunt o continuare a fobiilor din copilărie. În copilărie fobiile simple sunt frecvente. Între 13 şi 15 ani cea mai mare parte a acestor frici ale copilăriei dispar, dar unele persistă şi în viaţa adultă.

Cele mai multe fobii din copilărie se ameliorează fără tratament specific, dacă părinţii adoptă o atitudine fermă şi liniştitoare.

Pentru fobiile ce nu se ameliorează, tratamentul comportamental simplu poate fi combinat cu liniştea şi încurajarea.

Nu se ştie cu certitudine de ce unele fobii persistă, însă, în mod nesurprinzător cele mai severe fobii sunt şi cele care, de obicei, durează cel mai mult. Conform explicaţiei psihoanalitice, fobiile care persistă nu sunt legate de stimulul aparent, ci de o sursă ascunsă de anxietate. În termenii acestei teorii, sursa anxietăţii este exclusă din conştient prin refulare şi pusă în legătură cu obiectul manifest prin deplasare. O mică parte din fobiile simple debutează în viaţa adultă, în legătură cu stresul puternic, de exemplu o fobie de cai poate fi urmarea unei ciocniri periculoase cu un cal în galop.

Tratamentul constă în expunerea la situaţii fobiogene, formă a terapiei comportamentale.

Expunerea poate fi practicată chiar în situaţiile ce provoacă anxietatea („expunere în practică”), sau în clinică ajutând pacientul să-şi imagineze aceste situaţii („expunere în imaginaţie”). În oricare dintre procedee expunerea poate fi treptată, începând cu situaţii ce provoacă o mică anxietate şi trecând încet înspre situaţii mai dificile (desensibilizare). Sau dimpotrivă, expunerea poate fi bruscă, începând cu o situaţie ce provoacă anxietate severă-imersie („flooding”).

Fobia socială

Fobia socialaÎn această tulburare, o persoană devine în mod inadecvat anxioasă în situaţii în care este observată şi ar putea fi criticată.

Subiectul tinde să evite astfel de situaţii, iar atunci când le întâlneşte nu se angajează pe deplin, de exemplu evită conversaţiile sau stă într-un loc unde atrage mai puţin atenţia. De asemenea, anxietatea este resimţită anticipat, înainte de intrarea în situaţiile respective. Printre acestea se numără: petrecerile, seminariile, şedinţele, prilejurile de a vorbi în public.

Etiologia fobiei sociale nu este bine înţeleasă. Principala cogniţie anormală, care a fost numită „teama de apreciere negativă”, constă în îngrijorarea nejustificată ca ceilalţi să nu aibă o atitudine critică. Nu se ştie dacă această cogniţie precede tulburarea sau se dezvoltă împreună cu ea dar, în orice caz, este probabil să crească şi să perpetueze anxietatea fobică.

Tratamentul fobiei sociale constă în terapia cognitiv comportamentală, în care expunerea la situaţiile ce fac obiectul temerilor este combinată cu controlul anxietăţii. Pacienţii sunt învăţaţi să reducă efectul gândurilor parazite în două moduri. Prima metodă este distragerea, iar cea de-a doua constă în repetarea unei fraze liniştitoare care neagă conţinutul gândului.

Rata recăderilor este mică după acest tratament conchinat.

Agorafobia

fobiaPacienţii cu agorafobie sunt anxioşi atunci când se găsesc departe de casă, în aglomeraţii sau în locurile din care nu pot ieşi cu uşurinţă. Simptomelor fobiei simple se asociază simptome precum depresia, depersonalizarea şi gândurile obsesive.

Etiologie

Există trei explicaţii pentru atacurile iniţiale de anxietate. Ipoteza psihoanalitică propune conflicte psihice inconştiente, legate de pulsiuni sexuale sau agresive inacceptabile. Totuşi, singurele probe în sprijinul acestei ipoteze provin din şedinţele de psihoanaliză cu pacienţii. Ipoteza cognitivă afirmă că atacurile de anxietate se dezvoltă la persoanele cu o frică neraţională a simptomelor somatice minore (de exemplu, interpretarea greşită a palpitaţiilor ca semne de boală cardiacă severă). Ipoteza biologică afirmă că fobiile rezultă dintr-o insuficienţă a mecanismelor inhibitorii normale din ariile cerebrale care controlează anxietatea.

Tratament

Pacienţii vor fi insistent încurajaţi să meargă în locurile pe care le evită, deoarece evitarea pare să prelungească evoluţia tulburării. Tratamentul de elecţie este sub forma terapiei comportamentale în care se combină expunerea la situaţii fobiogene cu exerciţii pentru stăpânirea atacurilor de panică.

 

V-ar mai putea interesa ...

  • Produse asociate
  • Sfaturi asociate

Nu exista relationari.

  • 10653795_828801263818264_73101650889787874_n

    Detoxifiere in perioada de post

    PROGRAM DE DETOXIFIERE SI REVITALIZARE A ORGANISMULUI IN PERIOADA DE POST   DIMINEATA-Detoxifiere in perioada de post Inainte de masa se ia o capsula de Ulcogastrin impreuna cu o lingurita de Extract uleios din 7plante SALV 7- pe o bucatica de paine integrala. Acest produs il puteti folosi si din 4 In 4ore daca aveti ficatul marit si o bila lenesa ,dar si colonul plin de toxineSe face terci din … mai multe →
  •  Regimul Oshawa,

    Regimul Oshawa- Dieta pentru vindecare

    Regimul Oshawa- Dieta pentru vindecare    George Oshawa, pe numele său adevărat Yukikazu Sakurazawa este fondatorul dietei macrobiotice. Alimentaţia macrobiotică mai este denumită şi arta longevităţii şi a reîntineririi, deoarece dieta macrobiotică este de fapt un mod de viaţă, în armonie cu natura şi cu mediul. De-a lungul anilor, ea a fost folosită pentru a vindeca unele boli, inclusiv cancerul. Dieta macrobiotică creată de George Oshawa se bazează pe conceptul … mai multe →
  • antioxidant-ceai-de-viata-lunga-farmacia-naturii

    Remediu ANTIOXIDANT – Ceaiul de viaţă lungă

    Remediu ANTIOXIDANT – Ceaiul de viaţă lungă amestec din cele mai folosite plante medicinale pentru menţinerea tinereţii Consumate de mii de ani în poporele lumii, ceairile îşi dezvãluie secretele si poporului nostru prin minunile pe care le face in sanatate. Ultimele cercetãri ştiinţifice asupra beneficiilor consumului de ceai au scos la ivealã proprietãţile sale anti-îmbãtrânire şi anti-cancer. Un vechi manuscris spunea cã ceaiul „este un medicament miraculos şi are puteri … mai multe →
  • De ce becurile “ecologice” pe care ni le impune UE cu forţa sunt toxice ?

    De ce becurile “ecologice” sunt toxice ?

    sursa: – Financiarul.ro De ce becurile “ecologice” sunt toxice ? Uniunea Europeană a interzis din 2010 vânzarea becurilor normale incandescente cu putere mai mare de 75 de Watti, iar începand cu anul 2013 a tuturor acestor tipuri de becuri, sub pretextul “reducerii emisiilor de carbon”. În locul acestora sunt promovate becurile fluorescente compacte cunoscute sub mai multe denumiri: becuri CFL(Compact fluorescent lamp), becuri economice (datorită consumului de energie mai redus) … mai multe →
  • Stop-Stres

    STRESUL din alimente !!!

    · Cofeina. Aceasta se găseşte în cafea, ceai, ciocolată, cola etc. Cofeina determină producerea de adrenalină şi în felul acesta duce la creşterea nivelului stresului. Persoanele dependente de cofeină îşi extenuează glandele suprarenale, cele care produc hormonii stresului. Aceşti hormoni ai stresului influenţează metabolismul. În consecinţă, pe termen lung, cofeina determină  si creşterea în greutate, mai ales dacă este asociată cu un regim alimentar nesănătos. Consumul excesiv de cofeină are … mai multe →
  • combaterea-stresului

    Trei solutii pentru combaterea stresului.

    Gaseste multumirea si astfel vei gasi timpul                                     . Motivul stresului este launtric, nu exterior. Stresul nu este o infrangere obiectiva ci o autoinfrangere. La serviciu, te streseaza ritmul muncii si lipsa de timp. Japonezii, care lucreaza 72 de ore pe saptamana, nu sunt deloc stresati. Balcanicii lucreaza 44 de ore pe saptamana, dar adesea se plang de stres. Combati stresul anuland sau dizolvand doua conflicte : conflictul cu Munca si … mai multe →
  • bai-de-plante

    Maturica de baie – relaxare si frumusete

    Măturica de baie din mesteacăn. Aceasta este esenţială pentru cei care suferă de reumatism. Ea este elastică, trainică, comodă şi are o aromă deosebit de plăcută. Măturică de mesteacăn curăţă foarte bine pielea şi are un efect benefic în cazul piodermitei. Substanţele eterice eliminate de crengile de mesteacăn ajută la eliminarea sputei şi la îmbunătăţirea respiraţiei. Măturică curativă de mesteacăn se recomandă să fie pregătită în a 12-a zi a … mai multe →

Comentarii ...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *